Gigiomix
Tomintoul 10 Year
Single Malt — Speyside, Scotland
Reviewed
April 26, 2021 (edited May 27, 2022)
I bought the tasting kit with 10-16-25yo, here's how it went.
Nose: 10 is very fresh, you feel it is young. It gives the idea of a stream flowing among flowering plants, with a slight hint of tobacco. Very delicate. The 16th remembers the 10yo, but more full-bodied, vanilla is the main taste. This is also very delicate. With the 25 there is an always very delicate evolution: vanilla, but also wild flowers and fresh fruit, almonds. The low alcohol content makes it even more, as Tomintoul herself defines herself, gentle!
Palate: we start from 10, very delicate, but it seems to be a few years older than what it declares. It feels like eating a vanilla ice cream with some hazelnuts and a few pieces of fresh fruit. Pleasant oily texture. Good dram. The 16 is just as delicate, and recalls the 10 but with a hint of licorice and greater oiliness. Very good dram! The 25 is undoubtedly more full-bodied, but it loses some of the gentleness of smell and offers wood and vanilla, nuts and tobacco.
Final: 10 is short and confirms the excellent balance, leaving a pleasant hint of flowers and vanilla. The finish of the 16 is slightly more bitter than the 10, short. The ending of 25 is longer, but also more bitter than the other 2.
Conclusions: for me the 16yo wins, for the pleasure it gave me, followed almost on a par by the 10, which remembers him a lot, and then the 25: among the 25yo I tried there are much better!
Rates: 16yo 4.25 - 10yo 4.00 - 25yo 3.75
________________________________________________________
Ho acquistato il kit di degustazione con 10-16-25yo, ecco come è andata.
Naso: il 10 è molto fresco, si sente che è giovane. Da l’idea di un ruscello che scorre in mezzo a piante da fiore, con leggero sentore di tabacco. Molto delicato. Il 16 lo ricorda, ma più corposo, la vaniglia la fa da padrona. Anche questo molto delicato. Con il 25 si ha una evoluzione sempre delicatissima: vaniglia, ma anche fiori di campo e frutta fresca, mandorle. Il basso grado alcolico lo rende ancora di più, come la stessa Tomintoul si definisce, gentile!
Palato: partiamo dal 10, delicatissimo, ma sembra avere qualche anno di più di quelli che dichiara. Sembra di mangiare un gelato alla vaniglia con qualche nocciola e qualche pezzettino di frutta fresca. Consistenza oleosa piacevole. Buon dram. Il 16 è altrettanto delicato, e ricorda il 10 ma con una punta di liquirizia ed una maggiore oleosità. Ottimo dram. Il 25 è indubbiamente più corposo, ma perde un po’ della gentilezza dell’olfatto e propone legno e vaniglia, noci e tabacco.
Finale: il 10 è breve e conferma l’ottimo equilibrio lasciando un piacevole sentore di fiori e vaniglia. Il finale del 16 è leggermente più amarognolo del 10, breve. Il finale del 25 è molto più lungo, ma anche più amarognolo degli altri 2.
Conclusioni: per me vince il 16yo, per la piacevolezza che mi ha regalato, seguito quasi alla pari dal 10, che lo ricorda molto, e poi il 25: tra i 25yo che ho provato ce ne sono di nettamente migliori!
I voti: 16yo 4,25 - 10yo 4,00 - 25yo 3,75
Create Account
or
Sign in
to comment on this review